img_20160705_224528

Kuka auttaisi auttajaa?

Viime aikoina on käyty keskustelua asiakkaan epäasiallisesta kohtelusta julkisessa terveydenhuollossa. Keskustelun laukaisi Helsingin Sanomissa julkaistu mielipidekirjoitus  ja siihen vastasi erittäin asiallisesti päivystystoiminnasta vastaava johtajalääkäri.

Keskustelun perusteella näyttää siltä, että mikään osapuoli ei nauti nykyisestä asiantilasta. Ammattilaisten vastineissa mainitaan usein syinä mm. resurssipula, kiire ja hankalien asiakkaiden haastava käytös. Kun ylipainetta ja kaaosta pyritään hallitsemaan kielloilla ja rajoituksilla, energiaa tuhlataan asioiden vastustamiseen. Kohtaamisesta jää paha mieli sekä apua tarvitsevalle asiakkaalle että auttamishaluiselle ammattilaiselle.

Varsinkin vähenevien resurssien vallitessa energiaa on viisasta käyttää säästeliäästi ja oikein kohdentaen. Kohtaamisten sujuvuutta ja laatua voi kehittää välttämisen ja vähentämisen sijaan. Annetaan arjen asiantuntijalle konkreettiset ilmaisun työkalut, joilla nostetaan rakentava kohtaaminen ja arvostava vuorovaikutus keskiöön. Ne ovat taitoja, joita voi harjoitella.

Näyttäkää meille sairaanhoitaja, joka ei halua auttaa silloin, kun siihen on olemassa toimivat työkalut?

Share on FacebookTweet about this on Twitter

, , , ,

No comments yet.

Vastaa

Fuelled by IMPROVment.