image

Kiinnostusta klikataan, tunnetta jaetaan

HS:n Esa Mäkinen tiivisti Twitterissä sen, mikä on vialla sosiaalisessa mediassa:

Medialukutaitoisen hälytyskellot soivat monesti jo siinä vaiheessa, kun tarkastelee vähänkin kriittisemmin sosiaalisessa mediassa jaettuja linkkejä. Klikatuimpien joukossa on näennäisen älyttömiä juttuja käytännössä milloin tahansa.

Fakta on, että vaikkapa Euroopan vapaakauppasopimus ei herätä samanlaisia tunteita kuin tasa-arvoinen avioliittolaki. Tärkeämpää kuin monipuolinen sote-ratkaisu on minun oikeuteni juoda olutta, tuoda olutta tai luoda oluesta sisältöä someen. Tunteet, tunteiden tunnistaminen ja intohimot ovat toki olennainen osa ihmisen ajattelua ja ne erottavat meidät muista nisäkkäistä, mutta ilman kriittistä medialukutaitoa ne ovat myös iso kompastuskivi. Se, mikä lähtee sosiaalisessa mediassa viraaliksi, on yleensä ihmisenkokoinen juttu ja jaetaan tunneperäisistä syistä, faktoista viis.

Loppupeleissä messutapahtuma menestyy tai ei, mutta sitä ei määrittele oli nimessä oleva viski. Viranomainen halusi noudattaa alkoholilakia, mutta tärkeämpää sosiaalisessa mediassa oli se, että minun oikeuttani rajoitetaan. Alexander Stubbin ”ok” Talvivaaralle on törkeyden huippu – vaikka paljastuikin huonosti valituksi sanamuodoksi. Ja kyllä lörtsyjen kielto on pahinta byroslaviaavaikka niihin oltiin lähinnä lisäämässä tuoteselostetta.

Klikkauksen ja tunteen väliin pitäisi mahtua myös medianlukutaito.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

, , , , , , , ,

No comments yet.

Vastaa

Fuelled by IMPROVment.